انقلاب اسلامی ایران در چهلمین گام خود به رشد و بلالندگی بالایی در حوزه بهداشت و سلامت رسیده و استان زنجان نیز در این راستا به عنوان یکی از استان های موفق در شاخص های بهداشتی و درمانی کشورمحسوب می شود.

یکی از محوری ترین برنامه های حوزه سلامت کشور که در استان زنجان نیز در دهه چهارم انقلاب اسلامی عملیاتی شد،  اجرای طرح تحول نظام سلامت در قالب 15 برنامه بود. این طرح دستاوردهای مهمی در حوزه سلامت استان زنجان داشته و همچنان مطابق با سیاست های پیش رو ادامه خواهد داشت.

توجه به مناطق روستایی و شهرهای کوچک که از پوشش کم تری از شاخص های بهداشتی و درمانی برخوردار بودند نیز در دهه چهارم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داشت که در این راستا ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی خدماتی نوین سلامت برای روستاییان و شهر های زیر 20 هزار نفر، شهرهای  20 تا 50 هزار نفر جمعیت و حاشیه نشین ها و در شهرهای  بالای 50 هزار نفر عملیاتی شد.

در همین راستا احداث 129 خانه بهداشت در مناطق محروم و 11 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در استان زنجان ایجاد شد تا پوشش خدمات حوزه سلامت دامنه بیشتری داشته باشد و مردم مناطق روستایی و محروم از آن برخوردار شوند.

 استفاده از ظرفیت بخش خصوصی همواره در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور مورد توجه بوده و در حوزه سلامتی طی دهه چهارم انقلاب اسلامی ارائه خدمات سلامت ازطریق  برون‌سپاری واحدهای ارائه دهنده خدمت محقق شد که به عنوان مثال برون سپاری 41 پایگاه سلامت شهری  و تامین نیروی انسانی به میزان 155 نفر از بخش خصوصی انجام شده است.

یکی از مهم ترین اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان استان زنجان در سال های اخیر صورت گرفته انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین بین وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان و استانداری زنجان بود. در این راستا اجرایی نمودن اهداف طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت برای احداث و تجدید بنای 226 پروژه شامل 100 خانه بهداشت، 30 پایگاه سلامت شهری، 45 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی (30شهری -15 روستایی) 40 پانسیون پزشک ،4 ستاد شبکه، 5 مرکز آموزش بهورزی و آزمایشگاه و انبار دارویی و ملزومات  و افتتاح و راه اندازی 200 پروژه از 226 پروژه مصوب تا پایان سال 97 در کنار انجام مداخلات در جهت بهبود و ارتقاء شاخص‌های توسعه(مرگ و میر مادران، نوزادان و …) مورد تفاهم قرار گرفت و عملیاتی شد.

در سه دهه انقلاب اسلامی توسعه مراکز درمانی در استان با رشد مناسبی مثبت بوده اما این رشد طی سال های گذشته و دهه چهارم انقلاب اسلامی با شتاب بالاتری پیگیری شده و از احداث بیمارستان ها تا کلینیک های تخصصی و مراکز مختلف بهداشتی و درمانی در استان به بهره برداری رسیدند. در این راستا بیمارستان 235 تختخوابی الغدیر ابهر در زمینی به مساحت 3/5 هکتار و زیربنای 17 هزار متر مربع و کلینیک تخصصی شفیعیه زنجان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

علاوه بر ساخت و بهره برداری از مراکز مختلف درمانی، استان در این حوزه نسبت به راه اندازی و گسترش بخش ها و تجهیزات مختلف نیز اقدام کرده است. از جمله این موارد می توان به  راه اندازی بخش NICU بیمارستان امیرالمومنین(ع) با  6 تخت در سال 1396،  گسترش بخش نوزادان، توسعه اتاق عمل و بخش ICU  دربیمارستان امیرالمومنین (ع) خدابنده در سال 1396، گسترش و بهسازی بخش اعصاب و روان مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی با 30 تخت بستری و 10 تخت اورژانس (شروع عملیات در سال 1396) اشاره کرد.

همچنین بهره برداری از سی تی اسکن بیمارستان امیرالمومنین (ع) خدابنده در سال 1394،  بهره برداری از MRI بیمارستان الغدیر ابهر در سال 1397، بهره برداری از MRI مرکز آموزشی درمانی آیت ا… موسوی در سال 1395،  توسعه ، استانداردسازی و تجهیز بلوک های زایمان با ایجاد اتاقهای  LDR و راه­اندازی 47 تخت و  ساماندهی کارگاه های فراوری و بسته بندی زیتون در سال 89 نیز از جمله این موارد هستند.

 توسعه بخش ICU  بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) به 17 تخت در سال 1394، توسعه بخش های  ,NICU  ICU , PICU بیمارستان آیت ا…موسوی به ترتیب 34، 8 و 22 تخت در سال 1394نیز جزو اقدامات مهم در حوزه تجهیز مراکز درمانی به بخش های تخصصی مهم بوده است.

اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی دندانپزشکی و پوشش 100 درصدی برنامه در مراکز مجری و معین و ارائه خدمات دندانپزشکی بصورت رایگان و سایر گروه های سنی با 30 درصد تعرفه دولتی و جذب 19 دستیار دندانپزشک در این برنامه از اقدامات مهم دهه چهارم انقلاب اسلامی بوده است.

راه­اندازی و توسعه بخش­های پیوند کلیه با 16 تخت در مرکز آموزشی درمانی آیت ا… موسوی در سال 1394،  گسترش بخش نوزادان با 16 تخت در مرکز آموزشی درمانی آیت ا… موسوی در سال 1394و تجهیز بخش IVF  در بیمارستان آیت اله موسوی در سال 1394جزو اقدامات مهمی بوده در حوزه درمان استان طی سال های گذشته عملیاتی شده است.

راه اندازی بخش اعصاب و روان با 12 تخت در بیمارستان امدادی ابهر در سال 1394 و گسترش آن به 30 تخت در سال 1396، مرکز غربالگری سرطان سینه (Breast) در مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر (عج) در سال 1394،  بخش شیمی درمانی با 8 تخت در بیمارستان امدادی ابهر در سال 1394 و  بخش بستری با 20 تخت در بیمارستان بوعلی سینا خرمدره در سال 1394جزو اقدامات توسعه ای مراکز درمانی استان بوده است.

در حوزه آموزشی و دانشگاهی نیز استان زنجان گام های مهمی در دهه چهارم انقلاب اسلامی برداشته است. در این راستا دانشکده فناوری های نوین و شعبه پردیس بین الملل در استان تاسیس و 37 رشته مقطع تحصیلی با 222  عضو هیأت علمی راه اندازی و جذب شدند. ایجاد مراکز تحقیقاتی (بیماری های متابولیک، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، نانو فناوری دارویی، داروشناسی کاربردی، زیست فناوری- ژن درمانی) در استان زنجان محقق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم