گمرک استان زنجان در تاریخ 12/11/1376 در 10 کیلو­متری شهر زنجان در محل کارخانه سرب و روی، با هدف ارائه تسهیلات در خصوص صادرات غیرنفتی به صاحبان شرکت‌های تولیدی و بازرگانی فعالیت خود را شروع کرد و این امکان را برای شرکت‌های تولیدی فراهم کرد تا بتوانند از گمرک استان زنجان اقلام مورد نظر را به کشورهای مختلف جهان صادر نمایند.

از تاریخ 20/3/1388 با اختصاص زمینی به مساحت 19 هکتار در بلوار راهبران مابین شرکت‌های ایران ترانسفو و پارس سوئئیچ در جاده زنجان خرمدره فعالیت‌های گمرک زنجان با ساخت انبارهای مختلف تجاری و ساختمان اداری توسعه یافته و سرعت بیشتری گرفت.

گمرک زنجان به تاسی از گمرک ایران وظایف و اهدافی را در استان پیگیری می کند. از جمله این اهداف و رسالت ها می توان به اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا، اجرای حدود عملیات گمرکی، تطبیق تجارت خارجی با مقررات وضع شده برای واردات کالا و صادرات، کنترل الزامات قانونی در ورود و صدورکالا توسط واردکنندگان یا صادرکنندگان و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده اشاره کرد.

همچنین اعمال معافیت­ها و تخفیف‌های توصیه شده به موجب قانون و وصول حقوق و عوارضی وضع شده از دیگر وظایف گمرک تعریف شده است.

شاخص های مربوط به صادرات و واردات استان گویای توسعه فعالیت گمرک زنجان و همچنین رشد اقتصادی و تولیدی در استان بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه بخش صنعت  و تولید حوزه صادرات استان نیز تقویت و برای تامین نیاز واحدهای تولیدی بخش واردات نیز گسترش یافت.

واردات استان زنجان در دهه سوم انقلاب اسلامی به میزان 531 میلیون دلار بوده که در دهه چهارم انقلاب اسلامی به یک هزار و 799 میلیون دلار رسیده است. ارزش ریالی واردات در استان زنجان طی دهه سوم انقلاب اسلامی به میزان 4302958.7 میلیون ریال و در دهه چهارم انقلاب اسلامی به میزان 67694779.7 میلیون ریال برآورد شده است.

ارزش صادرت استان طی دهه سوم انقلاب اسلامی به میزان 676 میلیون دلار بوده که این عدد به بیش از 2290 میلیون دلار در دهه چهارم انقلاب اسلامی رسیده است. ارزش ریال صادرات استان در دهه دوم انقلاب اسلامی به میزان بیش از 11395 میلیون ریال، در دهه سوم به میزان  بیش از 3516161  میلیون ریال و در دهه چهارم انقلاب اسلامی به میزان بیش از 112764  میلیون ریال بوده است. حجم صادرات استان به لحاظ وزنی در دهه دوم انقلاب به میزان 21714  تن، در دهه سوم بیش از 138194 تن و در دهه چهارم انقلاب اسلامی به میزان 1127640 تن رسیده است.

در دهه چهارم انقلاب اسلامی گمرک زنجان اقدامات گسترده ای عملیاتی کرده به گونه ای که احداث دو باب انبار تجاری به مساحت 1680 متر مربع در سال‌های 1392و 1396 محقق شد. همچنین راه اندازی بزرگنرین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور، صدور پروانه (برگ سبز ) الکترونیکی،  دریافت الکترونیک مانیفست، پنجره واحد مجازی، سامانه هوشمند بیمه، سامانه جامع بازبینی و  دور اظهاری واردات، صادرات و ترانزیت از جمله اقدامات محقق شده در استان بوده است.

تجارت خارجی استان برای سال های آتی اهداف و برنامه های مختلفی را تدوین کرده است. از جمله مهم ترین برنامه های پیش رو می توان به احداث باسکول جدید برای تسریع در امر توزین، تخلیه و بارگیری، تفکیک محوطه تخلیه و بار گیری از قسمت اداری و ایجاد و توسعه درب خروج جدید و تجهیز به سیستم پلاک خوان اتوماتیک اشاره کرد.

محوطه سازی و توسعه بارانداز کالای تجاری در گمرک و ایجاد ارتباطات الکترونیکی بین گمرک و سازمان هایی که در صدور مجوز ترخیص کالا دارای وظایف قانونی می­باشند و همچنین نهادهای نظارتی از دیگر اقدامات پیش رو است.

اسکن هوشمتد و نصب دوربین های OCR در گمرکات کشور و بهره گیری از قابلیت های GPS و همچنین بارکدها و سیستم RFID در شناسایی و رصد محموله ها از دیگر اهداف تدوین شده برای گمرک زنجان متناسب با شرایط کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم