در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده درتمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.

امروز بدون داشتن صنعت حمل و نقل توسعه یافته نمی توان ابزارهای رشد اقتصادی را به یکدیگر متصل و به اهداف توسعه در سطح کلان رسید. حمل و نقل بخش های مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می‌کند. حمل و نقل واسطه‌ای میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است.

استان زنجان نیز صنعت حمل و نقل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه بسیاری یافته و امروز دارای آزادراه، خطوط ریلی و هوایی است و این ظرفیت ها برای رشد و توسعه اقتصاد استان نقش قابل توجهی داشته اند.

امروز خطوط ریلی استان رو به توسعه بوده و دوخطه کردن زنجان-قزوین در دست احداث است. ایستگاه بین المللی بناب در حوزه ریلی فعال بوده و بر افزایش حجم صادرات و واردات استان نقش مستقیم گذاشته است.

راه های مواصلاتی استان زنجان در شمال-جنوب و غرب-شرق همواره در حال تقویت بوده و امروز وجود بزرگ راه زنجان-تبریز  و زنجان-قزوین از اهرم های مهم دسترسی استان به مرکز و شمالغرب کشور و اتصال به محورهای مواصلاتی حوزه اروپا است.

با نگاه به شاخص های حوزه حمل و نقل استان می توان دریافت که غالب شاخص های حوزه با رشد قابل توجه همراه بوده است. طول انواع راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در استان طی سال 1357 به میزان 570 کیلومتر بوده که در سال 92 به میزان 4 هزار و 942 کیلومتر و در سال 96 به میزان 5 هزار و 767 کیلومتر رسیده است. شاهدیم که راه های استان از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون رشد بیش از 5 هزار کیلومتری داشته است.

طول خطوط راه‌آهن استان زنجان در سال 1357 به میزان 222 کیلومتر بوده است که در سال 96 به 229 کیلومتر رسیده است. ضرب نفوذ راه در استان زنجان طی سال 1357 به میزان 3 درصد بوده که در سال 92 به میزان 22.3 درصد و در سال 96 به میزان 26.02 درصد رسیده است.

طول راه‌های روستایی استان در سال 57 به میزان 360 کیلومتر بوده که در سال 92 به 3 هزار و 439 کیلومتر و در سال 96 به میزان 4 هزار و 211 کیلومتر رسیده است. تراکم راه استان از 3 درصد سال 1357 به (30/22) در سال 1392و (02/26) در صد در سال 1397 افزایش داشته است.

استان زنجان در سال 1357 هیچ فرودگاه‌های فعالی نداشته است، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز سازندگی و توسعه استان فرودگاه زنجان افتتاح و آغاز به کار کرد و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داده است.

حجم مسافر جابجا شده در استان طی سال 1357 به میزان 500 نفر بوده که این میزان در سال 92 به میزان 2 میلیون و 411 هزار و 126 نفر برآورد شده است. روند رو به رشد جابجایی مسافر در استان ادامه داشته و در سال 96 به میزان یک میلیون و 504 هزار و 922 نفر رسیده است. جابجایی بیش از یک و نیم یمیلیون نفری مسافر در استان گویای ظرفیت بالای حمل و نقلی است.

در سال 1357 هیچ مسافر حمل شده در پرواز‌های هوایی استان وجود نداشته است. اما این میزان در سال 92 به میزان 21 هزار و 509 نفر و در سال 96 به میزان 13 هزار و 141 نفر رسیده است. جابجایی بیش از 13 هزارنفری مسافر گویای پویایی این حوزه در استان بوده و به نظر می رسد برای بهبود شاخص های اقتصادی استان باید سرمایه گذاری بیشتری در آن صورت گیرد.

استان زنجان در سال 57 بدون هیج ظرفیت اسمی سردخانه‌ ای بوده اما هم اکنون 7 سردخانه در سطح استان فعالیت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *