بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استان زنجان در بخش های مختلف توسعه یافت و برای هر بخش مسیر و راهبردهایی تعریف شد. امروز برای هر بخش یک جهت گیری برای رشد و حرکت توسعه ای مشخص شده که توسعه استان در حوزه های خاص مورد تاکید قرار دارند.

در این راستا بخش صنعت به عنوان یکی از بخش های مهم توسعه ای استان جهت گیری توسعه ای خود را در راستای سرمایه گذاری در احداث صنایع بزرگ و مادر(صنایع پتروشیمی،خودرو ، …) تعریف کرده است. همچنین  ایجاد صنایع کوچک و متوسط در راستای توجه به صنایع با تکنولوژی برتر و دانش بنیان برای ایجاد ارزش افزوده مناسب(صنایع دارو سازی،شیمیایی،برق و الکترونیک و آی تی)صنایع بزرگ ایجاد شده یکی دیگر از محورهای پیش رو خواهد بود. تکمیل و توسعه زنجیره تولید صنایع نساجی(نخ تا کالای نساجی در سیستم ریسندگی کوتاه و بلند)،برق و صنایع غذایی مبتنی بر انگور،زیتون و سیر از دیگر جهت گیری های صنعت استان است.

در بخش معدن نیز جهت گیری توسعه استان در راستای  تکمیل زنجیره سرب و روی (بعنوان  موتور محرکه توسعه صنعت استان )، توسعه واحدهای سنگ آهن (در حال حاضر واحدهای تولید اهن و فولاد در دست احداث)، توسعه معادن کانی های صنعتی  و سیلیس، توسعه معادن سنگ های تزئینی با توجه به وجود ذخایر مناسب و اکتشاف تفصیلی نواحی دارای پتانسیل مس و طلا تعریف شده است.

بخش کشاورزی به عنوان یکی از حوزه های مهم در اقتصاد استان جهت گیری خاص خود را برای توسعه دارد. در این بخش توسعه کشاورزی سالم و ارتقاء مستمر سطح فناوری و نوین سازی ساختار بخش در استان، توسعه واحدهای فرآوری مواد غذایی متکی به محصول زیتون در شهرستان طارم، تجهیز دشت‌های هفت‌گانه استان به زیرساخت‌های توسعه کشاورزی مدرن، تعیین تکلیف اراضی پایاب سدهای احداث شده استان، توسعه کشت های تخصصی ( گندم ،زیتون ، انگور ،سیب ،گردو و…) برپایه توان اکولوژیک سرزمین و تثبیت ژن چندقلو زایی گوسفند افشاری در گله های مردمی جهت گیری شده است.

در حوزه بازرگانی نیز ایجاد و توسعه امکانات و خدمات نوین بازرگانی با تقویت نقش منطقه ای شهر زنجان به منظور بهره گیری از مزیت های تولیدی و فضایی، ایجاد مرکز آماد، نگه داری و توزیع کالاهای شمالغرب کشور (نقطه آمادی ) در شهر زنجان و توسعه فعالیت‌های بازرگانی نوین و افزایش سهم خدمات نوین و دانش‌پایه با تأکید بر توسعه خدمات پشتیبان تولید، خدمات بازرگانی، بانکی و بیمه‌ای، حمل‌ونقل و ترانزیت و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در این بخش به‌ویژه در محور ابهر، زنجان تعریف شده است. همچنین پشتیبانی از تولید عرضه کالا و خدمات مبتنی بر فناوری با ارزش‌افزوده بالا و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های بخش نیز از جهت گیری مهم این بخش است.

ایجاد و توسعه و ارتقاء خدمات برتر در زمینه مهندسان مشاور و پیمانکاران ، خدمات فنی و مهندسی، حسابرسان، مشاوران حقوقی، موسسات بازاریابی، خدمات بازرگانی و حمل ونقل و بازارهای مالی ،پولی و سرمایه به منظور پشتیبانی از فرآیند توسعه استان در حوزه خدمات خواهد بود. از جهت گیری های مهم این می توان به بهره برداری از کلینیک صنعت استان و  ایجاد کلینیک مدیریت استان اشاره کرد.

در حوزه گردشگری جهت‌گیری های مهم توسعه استان زنجان شامل توسعه فعالیت‌های گردشگری در سطح استان ، اکوتوریسم طارم و ژئوتوریسم ماهنشان، ساماندهی و توسعه محورهای گردشگری استان با تاکید برمحور زنجان – سلطانیه – قیدار، حفظ و احیاء آثار تاریخی و توسعه کیفی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری با سطح عملکرد ملی و فراملی و تشویق و حمایت از بخش خصوصی در ایجاد مجتمع‌ها و بازارچه‌های عرضه صنایع‌دستی و بومی در مراکز شهرستان است.

توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات با کارکرد ملی و تکمیل و بهر ه برداری از شهرک IT  شهر زنجان از جمله جهت گیری علم و فناوری در استان زنجان محسوب می شود. همچنین توسعه فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی مراکز آموزش عالی استان با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در سطح ملی در گروه علوم پایه و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز با توجه به چشم انداز فعالیت های تخصصی و نقش استان در تمرکز زدایی از تهران، توسعه فعالیتهای دانش پایه از طریق ساماندهی مجموعه ای از مراکز علمی، پژوهشی و فن آوری در قالب پارک علمی و فن آوری و مراکز رشد تخصصی وگسترش فعالیت های پژوهشی ملی و کاربردی و ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه از جمله دیگر جهت گیری های این بخش است.

حوزه فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از بخش های مهم توسعه ای استان بوده که جهت گیری اصلی استان در این راستا ارتقاء سرمایه اجتماعی(اعتمادعمومی و اجتماعی ) و ارتقاء قانون گرایی و نهادینه کردن حقوق و اخلاق شهروندی است. تقویت گردش آزاد اطلاعات در جامعه و  تکمیل مراکز فرهنگی و هنری استان ازجمله احداث مراکز تخصصی تئاتر و سالن نمایش در مرکز استان و تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان از دیگر جهت گیری های این بخش محسوب می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم