اقداماتی که طی دو دهه نخست انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت انجام شد، طی دهه سوم و چهارم انقلاب اسلامی تداوم یافت و شاخص های مختلف این حوزه به نقطه بسیار مطلوبی رسیده است. به عنوان مثال مطابق با آخرین اطلاعات، تعداد پزشکان استان در سال 97 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت به میزان 78.33 است. این میزان در سال 92 به تعداد 65.92 پزشک بوده که گویای رشد 18.83 درصدی در سال 96 است.

افزایش تعداد پزشکان استان در حالی بوده که با توسعه مراکز بهداشتی و درمامی تعداد تخت های بیمارستانی استان نیز روند افزایشی داشته است. تعداد تخت فعال بیمارستانی استان زنجان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در سال 1357، 40 تخت بوده که در سال 1392 به 92/136 تخت و در سال 1396 به 2/160 تخت رسیده که رشدی معادل 17 درصد داشته ‌است.

در دهه سوم انقلاب اسلامی اجرای برنامه پزشک خانواده  و بیمه روستایی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر (سال 1384) انجام شد که یکی از اقدامات مهم حوزه درمانی استان در راستای سیاست های بهداشتی و درمانی کشور بود.

در راستای توسعه خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامتی طی دهه سوم انقلاب 185 خانه بهداشت  در مناطق محروم احداث شد تا خدمات درمانی استان با پوشش مناطق دورافتاده توسعه یابد. همزمان 43 مرکز خدمات جامع سلامت و 3 پایگاه سلامت  غیر ضمیمه نیز در استان زنجان عملیاتی شد.

اجرای برنامه سلامت مادران و کودکان در سراسر مراکز ارائه خدمات سلامت استان در سال 1383 انجام شد و همچنین ادغام برنامه نظام مراقبت مرگ مادری در برنامه سلامت مادران طی سال 1385 عملیاتی گردید.  اجرای برنامه بهبود شیوه زندگی در سالمندان در سال 1385 و راه اندازی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری بویژهHIV/AIDS ، انجام طرح دیده وری ایدز در زندانها و راه اندازی مراکز درمان از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

طی دو دهه اول و دوم انقلاب اسلامی تعداد آزمایشگاه های دولتی برای افزایش پوشش خدمات دولت در استان روند افزایشی داشت. این روند در دهه سوم انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت و از 37 آزمایشگاه موجود به 51 آزمایشگاه رسید. توسعه آزمایشگاه های دولتی در حالی محقق شد که در کنار آن افزایش آزمایشگاه های خصوصی نیز پیگیری می شد که طی دهه سوم انقلاب تعداد آن ها به 19 آزمایشگاه رسید.

خدمات درمانی در شهرهای استانی با محوریت توسعه بیمارستان ها پیگیری شد و تعداد بیمارستان های استان که طی دو دهه نخست و دوم انقلاب با روند افزایشی همراه بود، در دهه سوم انقلاب اسلامی نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد. تعداد بیمارستان های استان از 8 بیمارستان موجود به 11 بیمارستان افزایش یافت. متناسب با این افزایش وضعیت تخت های بیمارستانی استان نیز ارتقا یافت و تعداد تخت فعال استان از یک هزار و 75 تخت به یک هزار و 317 تخت افزایش پیدا کرد.

پیگیری و نظارت در تبدیل کارخانجات آرد از روش تولید سنتی (سیستم چکشی) به تولید روش صنعتی (پنوماتیک) از اقدامات مهم حوزه بهداشتی استان طی دهه سوم انقلاب اسلامی برای تولید نان صنعتی و بهداشتی بود. همچنین در همین راستا  هدایت کارگاه های پنیرسازی فاقد مجوز جهت اخذ مجوزهای بهداشتی از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

در حوزه آموزش نیز در دهه سوم انقلاب اسلامی همانطور که طی دو دهه گذشته اقدامات مهمی صورت گرفته بود، تاسیس دانشکده داروسازی و دانشکده پیراپزشکی و دندانپزشکی در استان زنجان عملیاتی شد. در این راستا 13 رشته مقطع تحصیلی در دانشکده های این حوزه راه اندازی  و 43 عضو هیأت علمی نیز جذب شد.

از دیگر اقدامت مهم و توسعه ای بهداشت و درمان استان طی دهه سوم انقلاب اسلامی تشکیل کمیته بهینه سازی وضعیت سیلوها و مراکز ذخیره سازی گندم، اجرای 2 دوره برنامه PMS (کنترل محصول در سطح عرضه)، اضافه شدن بخش آنالیز دستگاهی به حوزه درمان، تجهیز آزمایشگاه به دستگاه­های اتوماتیک (GC و اتمیک ابزربشن)، تفکیک معاونت غذا و دارو از معاونت درمان و ایجاد مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم و مدیریت تجویز و مصرف منطقی دارو بوده است.

تاسیس داروخانه شبانه روزی شهید بهشتی، اخذ تفویض اختیار کمیسیون ماده 20 امور داروخانه ها و توزیع و افزایش پایگاه اورژانس جاده ای از 2 به 36 پایگاه از دیگر اقدامات و دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان استان در دهه سوم انقلاب اسلامی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم