کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دومین نهاد انقلابی دقیقاً 22 روز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برای مدت نامحدود تشکیل گردید.

این نهاد تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری (ولی فقیه) قرار دارد و اساسنامه سوم آن در تاریخ 15/01/1394 به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است.

از اهداف و وظایفی که برای این نهاد انقلابی تعریف شد می توان به بررسی و شناخت انواع محرومیت‌های مادی و معنوی نیازمندان و تبیین آن ها و شناسایی افراد و خانواده‌های نیازمند حمایت در مناطق شهری، روستایی و عشایری اشاره کرد.

پیشنهاد خط مشی‌، سیاست‌های اجرایی و طرح‌ برنامه‌های مؤثر برای رفع ‌محرومیت‌ها در ابعاد مختلف به‌ مراجع ذیربط با استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی، دینی و قانونی و فراهم آوردن امکانات لازم به منظور توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده‌های نیازمند از طریق استعدادسنجی، مهارت آموزی، ایجاد اشتغال، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اعطای تسهیلات در استان از دیگر اهداف و رسالت های تعریفی این نهاد است.

همچنین می توان به ایجاد تسهیلات لازم در جهت سلامت خانواده‌های نیازمند و تأمین خدمات بهداشتی و درمانی و اقدام به صدور بیمه‌های درمانی و اجتماعی آنان در حد امکانات و قوانین و مقررات مربوطه، ارائه خدمات حقوقی و معاضدت قضایی به خانواده­های تحت حمایت و ترویج و احیای فرهنگ احسان و نیکوکاری و اکرام ایتام و نشر سنت های حسنۀ اسلامی و ایجاد مراکز نیکوکاری با محوریت مساجد و تمرکز بر مدیریت محله­ای بر امور نیازمندان نیز اشاره کرد.

این نهاد مهم انقلابی در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات گسترده ای در راستای ایجاد رفاه اجتماعی و کمک به نیازمندان جامعه انجام داده است. در استان زنجان تعداد خانوار های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان زنجان طی سال های 1358 تا 1367 به تعداد 17 هزار و 578 خانوار بوده است. این میزان در دهه دوم انقلاب اسلامی به 13 هزار و 284 خانوار، در دهه سوم انقلاب به 23 هزار و 151 خانوار و در دهه چهارم انقلاب اسلامی به 28 هزار و 318 نفر رسیده است.

تعداد افراد بیمه شده درمانی کمیته امداد استان زنجان در دهه نخست انقلاب اسلامی به میزان 17 هزار و 6 نفر بوده که در دهه دوم به 54 هزار و 291، در دهه سوم به 17 هزار و 105 و در دهه چهارم به 8 هزار و 761 نفر رسیده است.

تعداد دانش آموزان تحت حمایت کمیته امداد استان زنجان در طی دهه نخست انقلاب اسلامی 6 هزار و 970 نفر بوده است. این میزان در دهه دوم انقلاب به 9 هزار و 575 نفر، در دهه سوم انقلاب اسلامی به 7 هزار و 686 نفر و در دهه چهارم انقلاب اسلامی به 3 هزار و 493 نفر رسیده است.

تعداد دانشجویان و طلاب تحت حمایت کمیته امداد استان در دهه نخست انقلاب اسلامی به میزان 14 نفر بوده که این میزان در دهه دوم انقلاب به 281 نفر رسیده است. همچنین این تعداد در دهه سوم انقلاب اسلامی به 804 نفر و در دهه سوم انقلاب به 322 نفر رسیده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان در دهه چهارم انقلاب اسلامی به میزان 170 میلیارد و 818 میلیون ریال کمک هزینه ازدواج پرداخت کرده است. در دهه سوم انقلاب 31 میلیارد و 574 میلیون ریال و در دهه دوم انقلاب نیز 2 میلیارد و 353 میلیون ریال کمک شده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان در دهه چهارم انقلاب اسلامی به میزان 468 میلیارد و 272 میلیون ریال کمک هزینه احداث، خرید و تعمیر مسکن پرداخت کرده است. این کمک در دهه سوم انقلاب به میزان 32 میلیارد و 196 میلیون ریال بوده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان برای دهه پنجم از انقلاب اسلامی نیز برنامه ها و اهداف مهمی را ترسیم کرده است. از اقدامات پیش روی آن براساس اهداف برنامه ششم توسعه می توان به گسترش طرح‌های اشتغال‌زا در قالب مشاغل خانگی، طرح‌های تجمعی و تعاونی، پشتیبانی از فروش و بازاریابی مطمئن جهت عرضه مطلوب محصولات مددجویی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآموزی و کارورزی اشاره کرد.

بهره‌گیری از تسهیلات و ظرفیت بانک‌ها و سایر مؤسسات و سازمان‌ها، بهسازی و رفع مشکل مسکن خانوارهای نیازمند با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف، گسترش بیمه‌های اجتماعی طرح‌های اشتغال، قالیبافان، زنان سرپرست خانوار شهری و روستائی و تلاش برای افزایش مشارکت‌های مردمی و خیریه‌ها از اهداف دیگر تعریفی این نهاد انقلابی است.

اهداف تعریفی دیگر نیز شامل اولویت بندی نیازمندان و ارایۀ خدمات متناسب با نوع، میزان و مدت نیاز، توانمندسازی ایتام و مدیریت متنوع منابع اکرام، گسترش طرح‌های مبتنی بر حامی یابی، گسترش سطح خدمات بیمه درمانی پایه و مکمل، توجه و براقدامات پیشگیرانه و توسعه خدمات بهداشتی پایدار و تقویت و گسترش سیستم ارجاع و پزشک خانواده و استقرار نظامات نظارتی جامع و فراگیر است.

ارتقاء سطح سلامت نیازمندان و تأمین و بهبود تغذیه ایشان با اولویت کودکان زیر 5 سال، ارائه کمی و کیفی سبد کالا به خانواده‌های نیازمند، حمایت مالی از دانشجویان برای کسب اشتغال مولد و پایدار، ارایۀ خدمات متنوع آموزشی و فرهنگی به دانش آموزان و دانشجویان، حمایت از تحصیل فرزندان جامعۀ هدف در رشته­های دانشگاهی کاربردی  و گسترش خدمات مددکاری و مشاوره و آموزش خانواده به مددجویان از دیگر اهداف پیش رو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم