کانون شکار و صید در سال 1340 با همکاری چند تن ازشکارچیان علاقمند به طبیعت و متعهد محلی زیر نظر استانداران و مدیران کل کشاورزی و منابع طبیعی و فرماندهان نیروی انتظامی در زنجان تشکیل و به صورت شورائی اداره می‌شد.

 

 این کانون در سال 1346 در ایران به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تغییر نام داد و تشکیلات کامل‌تری پیدا کرد و به تبع آن در زنجان این کانون به اداره شکاربانی و نظارت بر صید تغییر نام یافت و عمده وظایف آن کنترل شکار و صید و فروش پروانه شکار بود.

 

در اسفند ماه سال 1350 سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به”سازمان حفاظت محیط زیست” تغییر نام داد و تشکیلات وسیع‌تری پیدا نمود در این مدت استان زنجان با عنوان سرشکاربانی فعالیت می نمود که در سال 1352 به اداره حفاظت محیط زیست تبدیل گردید.

 

ماموریت ها و رسالت این دستگاه شامل حفاظت از اکوسیستم های طبیعی استان و ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط زیست، پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست، ارزیابی ظرفیت قابل تحمل محیط در جهت بهره وری معقول و مستمر از منابع محیط زیست، نظارت مستمر بر بهره برداری از منابع محیط زیست  و برخورد فعال با زمینه های بحرانی محیط زیست شامل آلودگی های بیش از ظرفیت قابل تحمل محیط است.

 

آموزش زیست محیطی به منظور اشاعه و ارتقاء سطح دانش و بینش زیست محیطی افرادجامعه برای ایجاد علاقه، حس مسئولیت و مشارکت عمومی مردم استان در حفاظت از محیط زیست با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی و رسانه های گروهی، تشکل های غیردولتی و بهره گیری از کلیه امکانات داخل استان و در سطح کشور از دیگر وظایف این دستگاه محسوب می شود.

 

اداره کل محیط زیست استان زنجان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای ظایف سازمانی برای ارتقای شاخص های تعریفی تلاش کرده که در این راستا شاخص ارتقای سطح مدیریتی مناطق طی سال 1397 به میزان 242 هزار هکتار محقق شده است.

ارتقای سطح مدیریتی اراضی محیط زیستی استان در سال 1357 به میزان 121 هزار هکتار، طی سال 1377 به میزان 242 هزار هکتار و در سال 1388 نیز به میزان 242 هزار هکتار بوده است.

 

حفاظت از تنوع زیستی (گونه‌های شاخص جانوری) که در مناطق حفاظت شده استان صورت گرفته 567 راس طی دهه دوم انقلاب اسلامی و 2 هزار و 346 راس در دهه سوم انقلاب اسلامی بوده است. دهه سوم انقلاب اسلامی نیز توام با حفاظت زیستی از 2 هزار و 532 راس گونه شاخص جانوری در استان بوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم