چهل سالگی، سن بلوغ انسان ها و نظام های سیاسی دنیا تعبیر می شود، امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در چهلمین سال پیروزی خود قرار دارد و این نظام مقدس در سن بلوغ خود قرار گرفته و دستاوردهای چهل سالگی آن نیازمند تبیین بیشتر به عموم مردم است.

استان زنجان امروز در چهلمین سال انقلاب اسلامی، استانی پیشرو در بخش های مختلف توسعه ای محسوب می شود. یکی از بخش های مهم اقتصادی آن بخش کشاورزی است که امروز زنجان بیش از 26 درصد ارزش افزوده اقتصاد خود را در این بخش به دست می آورد.

در طی چهار دهه ای که از عمر انقلاب اسلامی گذشته است، هر دهه ای برای استان زنجان در حوزه کشاورزی دستاوردهای مهمی را به ارمغان آورده است که می توان مهم ترین این دستاوردها را در دهه چهارم جست و جو کرد. به هر میزان که از سال های ابتدایی انقلاب گذر کرده ایم، مسیر رشد تندتر و دستاوردها پررنگ تر بوده است.

 

بخش کشاورزی استان زنجان در چهارمین دهه از انقلاب اسلامی توانسته خودکفایی در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو را جشن بگیرد و به خودکفایی در تولید محصولات باغی دست یابد. رسیدن به نقطه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، استان زنجان را تبدیل به یکی از استان های محوری کشور کرده است.

اما افتخارات زنجان در حوزه کشاورزی به اینجا ختم نمی شود، دستاوردهای فناورانه مهم همچون پروژه گوسفند افشاری پر بازده حاوی ژن چند قلوزایی یکی از محوری ترین موفقیت های حوزه جهاد کشاورزی استان زنجان بوده است.

یکی از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی حرکت به سمت ارتقای بهره وری و ورود صنعت به آن جهت افزایش ارزش افزوده بوده است. در این راستا شاهد ارتقاء مکانیزاسیون کشاورزی در استان زنجان بوده ایم که طی دهه چهارم از انقلاب اسلامی رشد شتابانی به خود گرفته است.

تامین و توزیع بذور اصلاح شده در اقصی نقاط روستاهای استان، راه اندازی نرم افزارها و سامانه های مرتبط جهت ثبت اطلاعات بهره برداران و اجرای طرح های کوچک تامین آب از جمله اقدامات زیرساختی بوده که در حوزه کشاورزی استان طی چهارمین دهه از عمر انقلاب محقق شده است.

خودکفایی های زنجان تنها به تولید محصولات استراتژیک ختم نشده، بلکه استان زنجان خودکفایی در بخش دام و تامین مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر را نیز در چهارمین دهه از عمر انقلاب تجربه کرده و گام مهمی در رسیدن به اهداف بلندمدت خود برداشته است.

ایجاد واحدهای دامداری صنعتی سیستم بسته در دام سبک، افتتاح واحدهای صنایع تبدیلی بزرگی مانند کارخانه های خوراک آماده دام، سردخانه ها و سیلوهای بزرگ غلات و تسریع در اجرا و توسعه سامانه های نوین آبیاری از دستاوردهای مهم حوزه کشاورزی استان زنجان طی چهارمین دهه انقلاب اسلامی بوده است.

حمایت از فناوری های نوین کشاورزی مانند بذرکارهای پوتینگر و دستگاه های ضدسرما و ضد تگرگ در افزایش تولید،  توسعه کشت باغات در اراضی شیب دار، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، توسعه فعالیت های آموزشی و ترویجی، افزایش تولید محصولات کشاورزی از طریق ارتقاء بهره وری، ارتقاء سرانه تولید و مصرف آبزیان، اجرای طرح های فنی و زیربنایی حدنگاری(کاداستر) و رفع تداخلات اراضی کشاورزی و توسعه واحدهای دام و طیور صنعتی از دیگر دستاوردهای استان در این راستا بوده است.

حوزه دامپروری همواره یکی از بخش های مهم توسعه ای حوزه جهاد کشاورزی استان زنجان بوده است. یکی از دستاوردهای این حوزه توسعه اصلاح نژاد دام سبک گوسفند افشاری، تشکیل بزرگ ترین زنجیره های گوشت سفید و بوقلمون،  راه اندازی مزارع مرغ مادر بوقلمون در استان، افزایش مراکز پرورش بوقلمون در استان و راه اندازی کارخانجات تولید خوراک دام، طیور و آبزیان بوده است.

پیشرفت های چشمگیر در زمینه تکثیر آبزیان به ویژه پرورش قزل آلا یکی از دستاوردهای مهم حوزه شیلات استان محسوب می شود. با بسترسازی مناسب در حوزه آبزی پروری این استان یکی از قطب های پرورش ماهیان سردابی در کشور محسوب می شود.

 تولید نهال شناسنامه دار، ایجاد اشتغال برای حدود 90 هزار نفر نیروی کار فعال استان،  احداث کمر بند حفاظتی، آبگرمکن خورشیدی، ایجاد و توسعه شرکت‌های فنی و مشاوره ای کشاورزی، تولید هسته های اولیه بذری و بذور گواهی شده مورد نیاز و پیشرفت در زمینه استفاده از فن آوری های نوین جهت افزایش عمر ماندگاری فرآورده های خام دامی بسته بندی شده از ره آوردهای مهم استان محسوب می شوند.

راه اندازی سیستم یکپارچه قرنطینه و ضابطه مند شدن حمل و نقل دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی و کلیه کالاهای مرتبط با حوزه دامپزشکی و کاهش ترددهای غیر مجاز و  قابلیت پیگیری و ردیابی محموله های ارسال شده با سامانه های هوشمند جزو اقدامات مهم نرم افزاری این حوزه هستند.

ایجاد بستر مناسب بهداشتی موجب گردیده که استان زنجان با ثبت بیش از 2200 زنبورستان و بیش از  80 هزار کندوی صنعتی جزو مراکز مهم پرورش زنبور عسل در سطح کشور باشد.  صادرات طیف گسترده ای از محصولات تولیدی مرتبط با حوزه دامپزشکی از قبیل جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه‌دار، گوشت مرغ، فرآورده های لبنی (کره، شیر خامه و …) از ظرفیت های مهم استان محسوب می شوند.

کنترل بهداشتی مواد غذایی از جمله گوشت قرمز ،سفید، آبزیان، شیر و عسل. آزمایش پایش باقیمانده های دارو و سموم در مواد غذایی،  استقرار سامانه های متفاوت در حوزه فعالیت های دامپزشکی جهت الکترونیکی نمودن فعالیت ها و دسترسی آسان و سریع شهروندان به خدمات دامپزشکی و انجام برنامه های ترویجی و آموزشی برای بهره بردان و شهروندان در جهت صیانت از حقوق شهروندی و ارتقاء سطح اگاهی آنان نیز رویکردهای مترقی این حوزه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم