صنعت حمل و نقل در ایران طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است.

حمل و نقل در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی موثر دارد.

با توجه به موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه‌ای برای ایران دارد. بخش حمل و نقل به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر متغیرهای اصلی اقتصاد کشور مانند تولید کل، تولید در بخش های اقتصادی، اشتغال کل، اشتغال در بخش های اقتصادی، قیمت در بخش های مختلف اقتصادی و شاخص هزینه زندگی اثر می‌گذارد.

بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی حمل و نقل کشور توسعه بالایی پیدا کرده و استان زنجان نیز مسیر رشد و توسعه را پیموده است. در سال های بعد از انقلاب اسلامی به دلیل بروز شرایط سیاسی و هشت سال دفاع مقدس روند توسعه حمل و نقل کشور کند بوده است.

وضعیت استان زنجان نیز تحت تاثیر شرایط کشور بوده اما در دهه دوم انقلاب اسلامی اقدامات برای توسعه این صنعت در کشور و استان زنجان پایه گذاری شده است. در دهه دوم انقلاب اسلامی، استان زنجان در حوزه حمل و نقل اقدامات توسعه ای خود را آغاز کرد و به بهسازی و ترمیم مسیرهای ارتباطی مبادرت ورزید.

 بهسازی و آسفالت بیش از 600 کیلومتر راه روستایی استان زنجان در دهه دوم از انقلاب اسلامی صورت گرفت و اقدامات اولیه برای بهبود شرایط در حوزه حمل و نقل جاده ای کلید خورد.

در راستای بهبود حمل و نقل جاده ای استان شاهد بهسازی و آسفالت بیش از یک هزار 750 کیلومتر راه روستایی استان زنجان طی دهه دوم انقلاب اسلامی بودیم که در راستای خدمات رسانی عادلانه به مناطق مختلف کشور و محرومیت زدایی از چهره روستایی صورت گرفت.

مسیر توسعه حمل و نقل استان زنجان بعد از دهه دوم انقلاب ادامه یافت و در دهه سوم انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی شد. مرحله ای که در آن، اقدامات ماندگاری در توسعه صنعت حمل و نقل استان عملیاتی گردید که یکی از مهم ترین آن ها احداث  آزاد راه زنجان – تبریز و و آزاد راه زنجان – قزوین بود.

این مسیرهای مواصلاتی علاوه بر اینکه در سطح ملی برای دسترسی مرکز به شمالغرب و مسیر اروپا تعریف شده بود، برای استان زنجان جهت دسترسی به پایتخت و شمالغرب بسیار راهگشا بود و یک مسیر مهم ارتباطی در حوزه حمل و نقل جاده ای محسوب می شد.

در دهه سوم انقلاب اسلامی افتتاح قسمتی از بزرگراه زنجان – ابهر و افتتاح و بهره برداری رسمی از  فرودگاه زنجان محقق شد تا گام های مهمی در صنعت حمل و نقل زنجان برداشته شود. زنجان در این دهه علاوه بر توسعه قابل توجه در ارتباطات زمینی در حوزه هوایی نیز صاحب یک فرودگاه شد.

گام های توسعه ای صنعت حمل و نقل استان زنجان یکی پس از دیگری برداشته شد و در مرحله بعد که وارد دهه چهارم از انقلاب اسلامی شدیم،  بهسازی و آسفالت بیش از 700 کیلومتر راه روستایی استان زنجان عملیاتی گردید. توجه به مناطق روستایی و دورافتاده همواره مورد توجه مسئولان کشور طی چهار دهه انقلاب بوده است.

تکمیل احداث بیش از 33 کیلومتر از طرح بهسازی راه اصلی زنجان – تکاب و زنجان  و تکمیل احداث بیش از 43 کیلومتر از طرح بهسازی راه اصلی منجیل – سه راهی بناب از اقدامات مهم دیگر استان طی چهارمین دهه از انقلاب اسلامی بود.

بهره برداری از محور تهم – چورزق به طول 56 کیلومتر طی دهه چهارم انقلاب اسلامی در راستای دسترسی مرکز استان به منطقه شمال استان و شهرستان طارم بود که با تلاش مسئولان استانی محقق شد.

اما آغاز احداث خط دوم خطوط ریلی مسیر قزوین – زنجان در این دهه یک اقدام مترقی در توسعه خطوط ریلی استان زنجان بودکه ادامه دارد و با تکمیل آن توسعه خطوط ریلی استان وارد یک مرحله رشد مترقی خواهد شد. همچنین در این راستا شاهد احداث ایستگاه راه آهن خرمدره نیز بودیم.

تکمیل ایستگاه راه آهن زنجان نیز در راستای برنامه های توسعه ای حوزه ریلی استان طی دهه چهارم انقلاب اسلامی محقق شد و ساختمان جدید ایستگاه زنجان تکمیل گردید و هم اکنون به مسافران ارائه خدمت می کند. ایستگاه راه آهن زنجان امروز نسبت به گذشته بسیار بهینه شده و فضای مناسبی برای مسافران ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مهم